MIÉRT írtam ezt?
Nos! 
Ha megnézzük a Paganini motívumot (Hamelin féle linkben látható a téma kottája!), tulajdonképpen nem mond többet, mint amit írtam róla: dallamvilága nem különösebben jelentékeny! 
Mert ez a néhány ütemből álló (valójában néhány – 6 – hangból!!!) motívum szinte primitíven egyszerű:
Az már Liszt, Brahms és Rahmanyinov „zsenialitása”, hogy felfedezték a benne rejlő lehetőségeket!
Nem tudom, mert nem ismerem a többi 23 Paganini caprice-t (lévén zongorista), hogy a miért éppen EZ tetszett meg nekik, de tény, CSODÁT csináltak belőle.
Meg merem kockáztatni azt is, hogy Paganinit ŐK ismertették meg ezzel a kis „semmiséggel” a nagyvilág embereinek jelentős hányadával.
A másik ilyen híressé vált témája Paganininek a „LA CAMPANELLA”. Ezt is inkább Liszt által ismeri a világ…
Tehát nézzük most meg, mit is csinált Rahmanyinov (1873-1943) kb. 100 évvel később Paganinie néhány hangos motívumából!
Rahmaninoff plays Rhapsody on a Theme of Paganini
1. var. Theme 2. 3. 4. 5. 6. 7. (Dies Irae – ismert gregorián sequentia dallam – első változat 3:25-4:25-ig);
in A minor for piano & orchestra, Op. 43
Philadelphia Orchestra
Conducted by Leopold Stokowski
Sergei Rachmaninov, piano
14. 15. 16. 17. 18. (Jellegzetes Theme 5:32-8:01-ig).
Az „ismeretlen dallam” megjelenésének a 18. variációban az az egyszerű oka, hogy itt az eredeti Paganini téma MEGFORDÍTÁSA (!) szerepel, csupán csak annyit változtatott az eredeti MOLL dallamon még Rahmanyinov, hogy a választott DÚR tonalitáson belül maradjon, és az egészet alaposan lelassította. Ezzel a zseniális húzással egy merőben új, csodás, oroszosan romantikus dallam született!
RHAPSODY ON A THEME OF PAGANINI OP. 43: XVIII. VARIÁCIÓ”

