A francia barokk zene

Ma a francia barokk zeneszerzők műveiből hoztam néhányat.

Igen sajnálatos, hogy a francia barokkzene kevésbé ismert, mint a német (Bach, Händel), vagy akár az olasz (Vivaldi, A. és D. Scarlatti), pedig igen sok jeles zeneszerző működött akkoriban franciaföldön, különösen a zongorairodalom terén alkottak jelentős műveket. Közülük mutatok be néhányat.

Jöjjön először Francois Couperin, akit minden idők egyik legfinomabb zongorapoétájának tartanak a franciák, méltán.
Egy bájos művét hoztam ide kottás változatban, Cziffra György előadásában, aki Párizsban élvén, nagy előszeretettel tűzte műsorára a francia barokk szerzők műveit.
http://www.youtube.com/watch?v=s5hbKUr5WnE&feature =related
François Couperin (1668-1733)
Le Tic Toc Choc Ou Les Maillotins
Musical formula: A-A-B-C-D
Cziffra György (piano), 1982
/Kottás változat!/


Francois Couperin

Itt pedig egy igazi francia barokk hangulatot árasztó, technikailag aránylag nem nehéz zongoradarabot hallhatunk a frnciák első zeneteoretikusától, Jean Philippe Rameau (1683-1764) -tól, kinek munkássága erősen meghatározta a 18. századi francia zenét. Művét nemes egyszerűséggel adja elő Cziffra György, melyet tehetségesebb zeneiskolás növendékek is játszani szoktak:
http://www.youtube.com/watch?v=efbjPMfQQcQ&feature =related
Rameau: Tambourin for piano (Cziffra) /Kottás változat!/

Jean Philippe Rameau

S végül szintén a zeneiskolások egyik kedvenc barokk zongoradarabja következik, Louis Claude Daquin (1694-1772) művével fejezem be a zogorasorozatot mára:
http://www.youtube.com/watch?v=Av_ypwPynxQ&feature =related
Daquin: Kakukk – Cziffra György

 

Egy gondolat “A francia barokk zene” bejegyzéshez

  1. Főleg Couperin és Rameau Piéces de Clavecin köteteihez ajánlanám Scott Ross előadásait, autentikusabb annyiban, mint Cziffra, hogy csembalón, és barokk stílusban játssza őket (Cziffránál inkább modern értelmezésben hallhatjuk őket.) A felsoroltak mellett nem érdemes kihagyni Marin Marais-t, és Monsieur de Sainte-Colombe-ot sem, viola da gambára írt köteteit leginkább Jordi Savall előadásában érdemes hallgatni, kottájának első kiadásai, kéziratai bescannelve elérhetők imslp oldaláról.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük