Az idei év LISZT ÉV, 200 éve; 1811. október 22-én született minden idők egyik legnagyobb zenei alakja, Liszt Ferenc.
Liszt Ferenc 1856-ban /Wilhelm von Kaulbach festménye/
Liszt Ferenc életéről és munkásságáról ITT olvashatsz részletesen:
http://hu.wikipedia.org/wiki/Liszt_Ferenc
ADVENT első vasárnapján Liszt Ferenc egyik terjedelmes orgonaművét – WEINEN, KLAGEN, SORGEN, ZAGEN – hoztam meghallgatásra, a mű teljes műsorideje kb. 18 perc.
A művet az ünnepi LISZT-ÉV tiszteletére Bonnban rendezett ORGONAMARATON előadásából idézzük fel egy híres fiatal francia orgonaművész, Vincent Dubois (szül. 1980.) előadásában:
http://www.youtube.com/watch?v=55nYLrwy7S0&feature=related
Liszt Ferenc (1811 – 1886) három nagyobb lélegzetű orgonaművet írt.
Közülük a legterjedelmesebb az „Ad nos, ad salutarem undam” korálszerű dallamra írt fantázia és fúga, a legismertebb a Bach névbetűinek nevét viselő, ősrégi Dies Irae dallamú „B-A-C-H Preludium és fúga”, a harmadik pedig a most itt elővezetett „Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen variáció”-sorozat.
Keletkezése Blandine nevű nagyobbik leányának tragikus halála (27 évesen szülésben hunyt el) miatti gyászának zenei kifejezése.
A műben Liszt J. S. Bach azonos nevű kantátájából, illetve a h-moll mise Crucifixus-tételéből vett osztinátó-basszus sugallta témát dolgozta fel csodásan, gyászos hangulatához illő dallamvariációkkal. Valóságosan sírni véljük az orgonát: Weeeeeenen Kllaaaagen Sooooorgen Zaaaaagen…
A cím magyar jelentése ugyanis ez: Siratás, Panasz, Aggódás, Csüggedés
Érdekes megfigyelni a mű végét, amikor is egyfajta optimizmust sugárzó dallam által felfénylik előttünk a REMÉNYSÉG is egy szebb, egy jobb életre…
Liszt ezzel a svédcsavarral a kilátástalan, dekadens élethittel szemben az életigenlést hangsúlyozza.
Vincent Dubois (1980-) francia orgonista